Sport dla seniorów

Aktywność fizyczna jest ważna w każdym okresie życia. Zgodnie z najnowszą piramidą zdrowego żywienia, to właśnie aktywność fizyczna leży u podstaw zachowania dobrego zdrowia, dlatego tak istotne jest, aby każdy z nas dostarczał sobie odpowiednią ilość ruchu. Wskazane jest, aby osoby dojrzałe również prowadziły aktywny tryb życia w miarę własnych możliwości, aby jak najdłużej mogły cieszyć się zdrowiem i żyć pełnią życia. Uprawianie sportu pozwoli zachować sprawne ciało, w tym układ krążeniowo-oddechowy, układ mięśniowo-szkieletowy, a także opóźni wystąpienie potencjalnych zaburzeń poznawczych. 

JOGA

Joga, często nazywana „sportem dla wszystkich”, jest wspaniałą opcją dla seniorów. Różnorodność pozycji pozwala na dostosowanie ćwiczeń do poziomu sprawności danej osoby. Dobrze dobrane i prawidłowo wykonywane pozycje jogi bardzo efektywnie wzmacniają mięśnie. W zależności od partii ciała, pozwala to na odciążenie stawów oraz wspomaga koordynację ruchową, tym samym zmniejszając dolegliwości bólowe czy też ryzyko upadku, groźniejszego u osób starszych. Inne korzyści płynące z praktykowania jogi, to między innymi większa ruchomość w stawach, rozluźnienie, wyciszenie, lepsza koncentracja. 

NORDIC WALKING

Widok seniora dziarsko chodzącego z dwoma kijkami stał się bardzo popularny, i nic dziwnego, ponieważ nordic walking to dobra forma aktywności dla osób starszych. Nie obciąża nadmiernie stawów, a zastosowanie wspomnianych specjalnych kijków sprawia, że podczas treningu zaangażowanych jest więcej mięśni niż podczas zwykłego chodu, co z kolei prowadzi do ogólnego wzmocnienia organizmu. Dzięki temu, że treningi nordic walking odbywają się na świeżym powietrzu, mózg jest lepiej dotleniony. Przeciwdziała to problemom z pamięcią.

CHODZENIE

Pamiętajmy, że aby dbać o formę wcale nie potrzebujemy żadnego specjalnego sprzętu. Jeśli zdobycie go jest problemem lub ktoś nie może sobie pozwolić na wymione wyżej formy ruchu, warto zadbać choćby o codzienny spacer. To jedna z najbardziej naturalnych form ruchu dla człowieka, która aktywizuje wiele mięśni, choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy. Chodzenie na świeżym powietrzu również bardzo dobrze dotlenia mózg.

Sport niesie ze sobą dużo korzyści zdrowotnych, ale nie samym zdrowiem człowiek żyje! Wymienione tutaj aktywności to także doskonała okazja na spotkania w gronie znajomych, co znacznie uprzyjemnia rutynę treningów i daje więcej motywacji do działania, zaś efekty kilku tygodni regularnych treningów z pewnością dadzą osobie starszej całkiem sporo satysfakcji.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności warto zadbać o własne bezpieczeństwo, dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości przed podjęciem treningów, warto skonsultować się z lekarzem, a treningi wykonywać pod okiem specjalistów.

Komentowanie jest wyłączone.